Page 16 - FBEK DERGİ - 1
P. 16

KÜLTÜR











                                               Gölgelerin Arkasında Bırakılmış

                                                                                         Karagöz



                           “G         ölge oyunu Anadolu’ya nasıl geldi?” Bu soru-  konu daha çok bilimsel araştırma ve tartış-

                                      ya cevap bulmak için birçok araştırma yapıl-
                                                                                 maya muhtaçtır. Yeni çalışmalar-tartışmalar
                                      dı, birçok farklı görüş ortaya atıldı.
                                                                                 daha fazla veri ortaya koyacak ve yeni
                                                                                 tezlere zemin hazırlayacaktır.
                                      Araştırmacı George Jacob, gölge oyunu-
                    Hayalî Cengiz SAMSUN  nun Çin’den Moğollara geçtiği, buradan   Herkesin zaten bildiği Bursa Ulu Cami efsa-
          UNESCO Somut Olmayan Kültür Mirası
            Taşıyıcısı ve Karagöz-Kukla Sanatçısı  da Türklerin Anadolu’ ya göçleri sırasında   nesini tekrar etmeye gerek görmüyorum.
                                      Türklerle beraber bu topraklara getirilmiş   Herhangi bir bilimsel veriye ya da kanı-
                                      olduğunu ileri sürmektedir. İkinci görüş ise   ta dayanmadığı, sadece bir ‘’efsane’’ oldu-
                                      Karagöz’ün Türkiye’ye geliş tarihi ile, çinge-  ğu aşikardır. Olsa olsa toplumun Karagöz’ü
                                      nelerin geliş tarihlerinin çakışması nedeniyle   ne kadar sevdiğine ne denli içselleştirdiğine
                                      Karagöz’de rastlanan bazı çingene özellik-  güzel bir kanıt teşkil etmesi nedeniyle değerli
                                      lerini de göz önünde tutarak gölge oyu-    bir halk hikayesidir.
                                                  nunun  Cava  ve  Hindistan’dan
                                                    Türkiye’ye çingene oynatı-   Birçok kaynakta ‘’Karagöz, Türklerin gölge
                                                         cıları eliyle getirilmiş   tekniğinden yararlanarak kendi sanat ve
                                                          olduğudur. Bir diğer   estetik anlayışlarına göre geliştirip oynattık-
                                                          görüş ise gölge oyu-   ları bir gölge tiyatrosudur.’’ tanımı ile karşı-
                                                          nunun     Yahudiler    laşmaktayız. Aynı şekilde seyyahların ben-
                                                          tarafından İspanya ve   zetmelerinden  dolayı  Karagöz’ün  bir  gölge
                                                          Portekiz’den getiril-  oyunu olarak tanımlandığını görürüz.
                                                          miş olabileceğidir.
                                                                                 Peki, Karagöz bir gölge oyunu mudur?
                                                        Gölge oyunu ile ilgili
                                                       yaygın kabul gören görüş   Beyaz perdeye siyah siluet düşürülerek oyna-
                                                      ise Prof. Metin And’a      nan oyun. Peki, biz Karagöz perdesinde
                                                     aittir. And’a göre gölge    ‘’gölge’’mi görüyoruz? Ya da perdede gördük-
                                                    oyunu Mısır’dan gelmiştir.   lerimiz tasvirlerin yansımaları mıdır yoksa
                                                  Bu görüşe göre 1517 yılında    kendileri midir? Acaba gölge oyunu tanımı,
                                               Mısır’ı  ele geçiren Yavuz Sultan   Karagöz’ü karşılar mı? Yaşadığı ve yaşattığı
                                                   Selim, bir gölge oyunu sanat-  dilde, doğduğu kültürde, Karagöz’ü karşıla-
                                                      çısının Memluk Sultanı     yacak bir tanımlama mı bu? Yoksa onu daral-
                                                        Tumanbay’ın asılışını    tan, derinliğini yok eden bir tanımlama mı?
                                                         canlandırdığı  gölge
                                                          oyununu izlemiş, bu    Bir de bu işin derin bir geçmişi, kadim bir
                                                          sanatçıları İstanbul’a   tarihi var. Felsefesi var. İnsanın doğayı anla-
                                                          getirmiştir. Türkler   mak, evreni kavramak, hayatı yaşanır kılmak
                                                          de bu sanatçılar-      için girdiği karmaşık, zorlu arayışın cevap
                                                          dan gölge oyununu      bulduğu bir tezahürdür, Karagöz. Doğu insa-
                                                             öğrenmişlerdir.     nının evrene dair kavrayışının, sorgulamala-
                                                                                 rının somutlaşmış halidir.
                                                                  Bu görüşle-
                                                                  rin tamamı     Bilinen yerli kayıt ve kaynaklarda bu oyun
                                                                 birer iddia ve   ‘’Hayal-i Zıll ya da Zıll-i Hayal, Tayf-ı Hayal;
                                                        yorumdan ibarettir. Bu   Hayal  Türkçe  Oyunu  ya  da  Karagöz’’  şek-


              18
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21