Page 17 - FBEK Dergi-2
P. 17

SANAT







                        Onları benim yapıyor olmamın hiçbir önemi yok, onların yaratıcısı bugündür.
                Sınır Tanımayan Ressam Robert Rauschenberg



                            Yeliz RÜZGÂR        925  yılında  doğan  sanatçı  Robert  giderek onun en değerli tuval çalışmalarından
                 Beylikdüzü Fen Bilimleri Okulları  1  Rauschenberg’in aşırı tutucu bir aile-  birine müdahalede bulunmak istediğini söy-
                    Matematik Zümre Başkanı
                                                nin eczacılık okuyan oğluyken zorun-  ler ve söz konusu resmi gerçekten siler. Bu ses
                                         lu sebeplerle eğitim hayatı yarım kalır ve II.  getiren müdahalesiyle yepyeni bir esere imza
                                         Dünya Savaşı’nda bir sinir hastanesinde has-  atan  sanatçı,  yeni  bir  akımın  daha  öncüsü
                                         ta bakıcı olarak çalışmaya başlar. Rauschen-  olur: Neo-avangardizm.
                                         berg,  21  yaşındayken  Kansas  City’de  sanat
                                         eğitimi almaya başlar ve sonrasında 1947’de  İplerle bağlanan, taşlar ve sivri çivilerle dona-
                                         Paris’e gider. Fransız Güzel Sanatlar Akade-  tılmış, döndürüldüğünde John Cage’in elekt-
                                         misi kendisinde hayal kırıklığı yaratır. Bunun  ronik müziğini andıran sesler çıkaran kutu-
                                         üzerine,  1948’de  North  Carolina’da  Black  lardan objeler yapar.
                                         Mountain  College’e  gelir  ve  burada  Alman
                                         Bauhaus  Sanatçısı  Josef  Albers’in  öğrencisi  1953 sonlarında, yedi metre kâğıdı bir birine
                                         olur. Rauschenberg burada Koreograf Merce  ekler ve şerit haline gelen bu kâğıtların üzerin-
                                         Cunningham ve Besteci John Cage ile tanışır.  den, John Cage’in tekerleklerini mürekkeple
                                         Bu  tanışma  ses  getirecek  çalışmaların  doğ-  boyadığı Ford arabasını geçirerek “Otomobil
                                         masına  sebep  olacaktır.  1951  yılında  Betty  Lastiği Baskısı” isimli eserini ortaya koyar.
                                         Parsons  Galerisi’nde  düzenlenen  ilk  kişisel
                                         sergisinde Rauschenberg, yalnız tek renkli re-  John Cage’ten Rauschenberg’e…
                                         simlerle ortaya çıkar. Bu sergi, eleştirmenler
                                         tarafından beğenilmez. Bir sanat eleştirmeni,  Rauschenberg’in eserlerinde yeni bir dönemi
                                         Rauschenberg’in  eserlerinin  “psikolojik  dü-  başlatmasına sebep olan bir isim olarak John
                                         zensizlikler” olduğunu ifade eder ve nehre fır-  Cage’i görüyoruz. John Cage’in 4’33’’ adlı ese-
                                         latılıp atmasını tavsiye eder. Rauschenberg de  ri, Rauschenberg’e ilham vermiş olmalı ki res-
                                         kıvrak  zekâsını  kullanır  ve  sanat  çevrelerini  sam 1951 yılında karşımıza Beyaz Boyamalar
                                         şaşırtan bir yanıt vererek zaten paketlenme-  isimli eseri ile çıkar. John Cage’in 4’33’’ ese-
                                         lerinin oldukça güç olacağını söyler, eleştir-  rinde insanlara aktarmak istediği hissiyatı, in-
                                         menin önerisini kabul eder ve hepsini nehre  sanlar üzerinde yarattığı etkiyi Rauschenberg,
                                         atar.                                      resim ile aktarmak ister ve kariyerinde büyük
                                                                                    bir sıçrama yaratan eser böylece ortaya çıkar.
                                         Çılgın ressamın yaptıkları  bu kadarla  da sı-  Beyaza, sadece beyaza boyanmış tuvaller, ser-
                                         nırlı değil.                               ginin çeşitli yerlerine asılır. Sergide insanlar
                                                                                    tuvallerin önünden geçerken her birinin tu-
                                         Bir an sıradan eşyaları sanatsal malzeme ola-  valin üzerine yansıyan gölgesi o an’ın resmi-
                                         rak kullanırken başka bir an Amerikan yaşam  ni oluşturur. Yaşadığımız anın resmi! Her an
                                         stiline damgasını vurmuş olan reklam, medya  değişen bu resimler, sabit bir sanat çalışması
                                         ve tüketimin sıradan objelerini resimlerinde  olarak değil, yaşadığımız hayatı yansıtan ha-
                                         ya direkt boyayarak ya da tamamlayıcı bir un-  reketli birer çalışma olarak karşımıza çıkar.
                                         sur  olarak  kullanır.  Ortaya  çıkan  bu  büyük
                                         boyutlu  tablolar  Pop-Art  stilinin  gelişmesini  John Cage gibi Rauschenberg de sanatın onda
                                         sağlar. Hatta büyük ses getiren eserinden bi-  vücut bulmuş hali olan resmin, sadece teknik-
                                         rinde Rauschenberg, yatağını çarşaf takımla-  lerden ibaret olmadığını; deneyselliğin konu,
                                         rıyla birlikte boyayıp büyük boyutlu bir tablo  obje, renk ile resme girebileceğini gösterir.
                                         olarak sunar.
                                                                                    Bir tablonun ömrünün zaten çok kısa oldu-
                                         Sanat  camiasında  devrimci  ressam  olarak  ğunu  düşünen  ve  söyleyen  bir  ressam  için
                                         anılan Rauschenberg’in bu şekilde anılması-  aslında bakana, baktığı ana göre değişen bu
                                         na sebep olan eseri “Erased de Kooning”dir.  tablolar nasıl da ölümsüz!
                                         Rauschenberg, ressam Willem de Kooning’e

                18
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22